4,2
8,5

Погледана 600 пут(a), скинута са сервера 12 пут(a)

близу Ares del Maestre, Valencia (España)

A les 9 tocades, comencem la marxa. Eixint pel costat d’una finca parada en estructura, iniciant un recorregut molt bonic, amb esplèndides vistes matutines, vorejant l’aiguavessant de llevant de la imponent Mola del Vilar, de la mateixa altura que la d’Ares. Entre les dues Moles es forma el Coll. És un sender que va de cara a la silueta d’un poble situat en un puig cònic rematat per un castell. És Culla i la tindrem a la vista i de cara pràcticament durant tota la caminada.
Passem per unes quantes porteres obertes. Un corral es queda a l’esquerra. Passem per la Font de Bassiets, amb una canal per a abeurar el ramat. Sempre en ascensió suau, arribem front a una roca que ens tapa Culla i la Penyagolosa. Una costera en ziga-zaga ens porta a la taula superior de la Mola, passant entre unes parets de pedra i el Mas de Rufa, ben conservat. Arribem al punt més alt del dia, a 1.264 m. Uns murs de pedra perfectament construïts, rematats per serradets i el Penyagolosa. Baixem un poc, arribant al Mas de la Mola.. Estem ara a 1.200 m i creuem el camí, que ací té un tram cimentat.
Baixem suaument per un bosc esplèndid i passem per la dreta del mas de la Cova. Acaben d’entrar en el terme de Benassal i són les 10,45. Passem pel primers camps de cereals (a les primeries de maig el blat és un regal de verdor). Passem junt a una gran balma, que segurament haurà servit per a protegir la rabera. Arribem a un camí, que després abandonem, passant per sender junt a un penyal. Deixem el camí i entrem en un assagador en ascensió entre fils de ferro i mur de pedres.
A les 12, ja estem prop de Benassal, que ja es veu (fins ara, només veiem les cases de la Font d’en Segures). Ara els camps són d’avellaners. Un rètol de fusta “Mas de Sant Roc”. Amb la silueta de l’ermita de la Magdalena a l’esquerra , del XIX, i arribant al poble, un parell de cavalls. Marques del SL-102, Sender del Barranc de la Fresca.
Entrem en un poble tranquil i en silenci total. Pareix que ressonen els versos de Carles Salvador, mestre dels valencians i mestre també de Benassal des del 1916 fins al 34:

Cant i encant de Benassal:
Aquest paisatge brau, de roques vives,
Amb pau solemne a dins com un entranya
És l’escenari immens i fort que els segles
varen crear a temps pel goig de l’ànima.

Travessem el poble per la part més nova i abandonem la CV-166 per la dreta. Són les 12,35 i tirem per un camí cimentat prou costerut.
A les 12,55 estem en les últimes cases de la Font d’en Segures.
El tram es fa dur.
A les 13,33 arribem al Mas de Sant Cristòfol, en el punt on comença el terme de Culla. Saludem els masovers. A l’esquerra i dalt del Moncatil, l’ermita de Sant Cristòfol del s. XIV, que encara està en terme de Benassal.
Arrribem a un pla cobert de garriga de cara a Culla. Baixant, a les 13,50 entrem en un assagador de traçat rectilini que acaba en el camí pavimentat del Regall als Cantonets.
Un tram final ascendent, passant per la depuradora del poble, per marques també del PR-297, acaba a les 14,25 a la porta del restaurant La Setena.