Вријеме  4 сата једна минута

Recorded децембар 2018

1,9
3,8

Погледана 124 пут(a), скинута са сервера 2 пут(a)

близу  Castellbell i el Vilar, Catalunya (España)

Aproximació:
Per començar l’excursió ens dirigirem al sud de la comarca del Bages, límit amb el Vallés Occidental i farem cap al nucli de població de Castellbell i el Vilar, el riu Llobregat el separa de Monistrol de Montserrat.

Deixarem la C-16 i per la C-58 i la BP-1121 i farem cap. Després hem de seguir per la BV-1273 i al poc, just al costat de la carretera on es el cementiri, deixarem el vehicle per iniciar la caminada. Coordenades UTM E 405799,4 – N 4609839,4.
(La BV-1273 es la carretera que va cap a Rellinars)

El track i els waypoints se han obtingut per mig de un aparell GPS marca GARMIN model OREGON 750t

Descripció del recorregut:
Del lloc on hem deixat el vehicle en surt un camí de terra que al poc creua pel damunt la línia de tren per un antic pont i poc després la autopista per un túnel. Atenció després de sortir del túnel pel tram cimentat que ens pot fe fer una marrada ja que uns 75 metres més tard l’hem de deixar; del lloc en surt per l’esquerra una pista de terra i per la dreta segueix el tram cimentat que ara fa corba; nosaltres hem de seguir un desdibuixat sender que surt cap a l’esquerra i anar per la vora de una rasa producte de les pluges en direcció sud-est.

Seguim pel sender, sempre per pujada suau i força tapat per les herbes i arbustos; hem d’anar en cura ja que a uns 180 metres gira cap a la dreta (oest). Es un punt perdedor però acostuma haver-hi petites fites de pedres.

Continuem per un sender un xic més planer durant uns 100 metres i fem cap a un sender més fresat que be per la dreta procedeix de Can Gall de Dalt i marxa cap a l’esquerra (sud-est) que es per on seguirem nosaltres en franca pujada passant entre pins, arboços, romers i coscolls, es el bosc del Puig.

Fem cap a un petit replà on passem a tocar una torre de alta tensió, creuem el replà i seguim sender amunt. No passen ni dos minuts sempre pujant, que deixem a la nostra dreta mig amagada pels arbustos, la cabana de pedra seca en ruïnes del Turó de Moncunill; el sender segueix pujant tenint a la nostra dreta espectaculars vistes de la Serra de Montserrat, que podem albirar si no hi ha boira.

Seguim i fem un suau gir en direcció sud; deixem a la nostra esquerra un sender i al poc girem sobtadament cap el nord-oest (esquerra) per anar-nos endreçant cap l’est.

Han passat 30 minuts des que hem creuat la línia d’alta tensió i ja som a les envistes del vèrtex geodèsic que senyala el cim del turó que divisarem davant nostre si la boira anticiclònica ens ho permet.

Fem el darrer esforç i fem cap al cim culminat per un vèrtex geodèsic i rodejat per unes poques pedres col·locades estratègicament per poder-s’hi assentar o per col·locar-hi la càmera i fer les fotos testimoni i, si hi ha sort, de la impressionant serra de Montserrat.

El descens es fa per un sender que surt al recte (nord-est) que a trams fa forta pendent relliscosa; un sender més fresat ens surt al pas, el seguim cap a la dreta i al poc fem cap a una pista que seguim cap a l’esquerra; 150 metres després ens trobem en una clariana on seguim el primer camí de la dreta deixant la pista que seguíem.

Fem cap a una nova clariana aproximadament 300 metres més tard. Es el Collet dels Capellans, des d’allí seguim el camí de l’esquerra (nord).

La pista segueix ampla deixant varies bifurcacions a ambdós costats: la primera i a uns 600 metres seguint sempre, mes o menys, direcció nord, la deixem a la nostra dreta en una forta corba que nosaltres seguim cap a l’esquerra (oest); la segona la trobem uns 170 metres més tard, es tracta de un encreuament, deixem pista a la dreta i a l’esquerra i seguim la del mig més ampla i la tercera bifurcació, ja a les envistes del poble abandonat de Viladoms de Dalt, la deixem a l’esquerra i continuem al recta.

Abans de fer cap al edifici en ruïnes del mas de Viladoms de Dalt abandonat a mitjans del segle XX, deixem encara dos bifurcacions a la nostra esquerra i passem per davant de les ruïnes de l’ermita de la Mare de Déu de Montserrat fent l’entrada a lo que era el mas; en ell destaca, al terra, la ben conservada rosa dels vents que ens recorda una era.

La tornada no te cap dificultat a excepció de que existeix una munió de camins i pistes cosa per la qual cal anar amb cura de no fer cap marrada.

Girem cua pel mateix camí que hem arribat i a la primera bifurcació deixem el camí per on hem vingut i seguim la pista de la dreta però just quan comença a baixar la deixem per un camí més estret a l’esquerra i al inici més planer. No fem ni 190 metres que arribem a la primera bifurcació que deixem a l’esquerra (est) i seguim direcció sud-oest.

A la primera corba deixem un camí que surt per la dreta i seguim al recta. Fem una ample llaçada rodejant un bosc i seguim per la carena. Passats uns 200 metres des del bosc, en surt un sender per l’esquerra que estalvia un bon tram de pista, tot i així nosaltres hem seguit per ella per estalviar-nos qualsevol ensurt.

La pista fa una gran corba oest-nord i després retorna però un xic més a baix, (una vista aèria del tram recorda la trompa d’un elefant). Just a la següent corba torna a sortir per la dreta un sender en baixada que creua el barranc del Rasot del Puig i puja per l’altra vessant fins els edificis abandonats del Camp de Tir. Nosaltres, tal i com hem fet abans, seguim per la pista al ser desconeixedors de la zona i evitar marrades.

Voregem el barranc del Rasot del Puig en direcció sud-est i just després de deixar a la dreta la malmesa barraca de la vinya del Tubau creuem el barranc per un gual i el resseguim en sentit contrari, recorrem uns 230 metres i sota nostra veiem la bonica barraca de la Peça d’en Macià envoltada per conreus en actiu. Al poc de seguir per la pista ens criden l’atenció uns rars edificis i murs d’un color verdós, es el Camp de Tir. El edifici de la esquerra ha sofert els cops de les roques que s’han després del cingle per las passades pluges.

Ja només queda passar el túnel de la C-16 i després el pont del tren per fer cap al vehicle que tenim aparcat al costat del cementiri de Castellbell i el Vilar.
Just al costat oposat de la carretera vora el cementiri de Castellbell i el Vilar. Seguim el cami de terra cap el sud, girem a esquerra i pasem les vies del tren per un pont el sender fa un xic de pujada i fem cap a una pista asfaltada que seguim per passar pel túnel de la C-16, un cop a l'altra costat, deixem a l'esquerra una pista de terra i també deixem la pista asfaltada per un desdibuixat sender a l'esquerra que passa just pel costat d'una petita rasa feta pel aigua de pluja.
El sender entre arbustos i herbes es confon, hem de girar a la dreta intentan-lo seguir, hi ha alguna petita fita de pedres soltes en el punt a girar; coordenades: USO T-31/E 406205 -N 4609727. Al poc, uns tres minuts per sender cuasi tapat per l'herbam, ens creuem amb un sender més fresat, el seguim cap a l'esquerra; coordenades: E 406062 - N 4609711
Una torre ens senyala el lloc, passem vora seu i seguim pujant pel sender deixant la pista a l'esquerra.
Mol amagada pels matolls i força enrrunada
Per l'esquerra marxa un sender, coordenades: Easting 406670-Northing 4609225. Seguim al recte (dreta) i més tard tornem a deixar un altre trencall amb una petita fita que marxa per l'esquerra, es probable que puji al cim però no ho sé del cert.
La boira ens deixa albirar per un moment el vértex geodésic del cim.
Fem cap al trencall que ens durà cap el cim del Turó de l'Escletxa per tant girem cap a l'esquerra; coordenades: Easting 407389-Northing 4609354.
Un vértex geodésic ens informa de que hem fet cap al cim del Turó de l'Escletxa rodeixats per la boira tant sols podem veure uns pocs metres dabant nostre. Fotos, àpat ràpit i baixem en direcció nord-oest per un sender amb força pendent pel mig dels matolls que al poc planeja i fa cap a un altre camí que seguim cap a la dreta; al poc ens creuem amb una pista que seguim cap a l'esquerra que poc després deixem per un camí ample cap a la dreta (nord).
Deixem el camí de la dreta i seguim el de l'esquerra. Coordenades Easting 407273-Northing 4609846. Al cap de poc, podem veure a la dreta de la pista un curt tram d'un antic camí amb pedres foscoses clavades de cantell. Més tard, poc abans de fer cap a la pista del mas de Viladoms , el camí ample pel que anem es torna molt fangós per les recents pluges i està força malmés pel pas de algun vehicle 4x4 que s'ha atrevit a pasar-hi. Seguim la nova pista cap a la dreta vers el mas de Viladoms de Dalt.
Davant nostre hi ha una torre eléctrica de baixa tensió, seguim la pista de la dreta.
Nova separació de pistes, girem cap a la dreta vers el nucli despoblat que ja veiem davant nostre.
Mas de Viladoms de Dalt , destaca la gran rosa dels vents construida al terra de la antiga finca despoblada des de mitjans del segle XX.
Tal com hem arrivat sortim del llogaret i als pocs metres deixem a la dreta una pista que baixa i seguim un camí força evident a l'esquerra.
Ja fa estona que ens hem allunyat de Viladoms, la boira comença a escampar i al darrera nostre podem apreciar la silueta del turó de l'Escletxa.
El llarg i suau camí de descens ens du a vorejar el barranc del Rasot del Puig tot deixant a la nostra dreta les restes de la barraca de la vinya del Tubau just abans de creuar-lo per un gual un xic pedregós.
Seguim per la pista del vessant esquerra del barranc i deixem a baix a la dreta una parcela conreada amb una curiosa barraca amb dos estançes i un dipósit blanc al seu costat, es tracta de la Peça d'en Macià força ben cuidada.
El tram final del recorregut es comú amb l'inici. Tram cimentat, túnel de la C-16, pont del ferrocarril i cementiri.
A la dreta i esquerra de la pista i amb el color verd dominant les construccions, es tracta del Camp de Tir.
De la Mare de Déu de Montserrat a la dreta de l'entrada de Viladoms de Dalt i complertament enrrunada.
S'ha d'anar amb molt de compte de no perdre el bon sender ja que la zona està plena de matolls que ha trams el amagen i en ocasions s'ha de girar a dreta (coordenades: Easting 406205-Northing 4609727) i a l'esquerra seguint un sender carener (coordenades: Easting 406062-Northing 4609711).