0,9
1,9

близу Borač, Central Serbia (Serbia)

Borač, danas malo šumadijsko selo u opštini Knić, nekad je bio veliki grad i važan vojni, politički i kulturni centar u srednjevekovnoj Srbiji. Iznad crkve Svetog Arhangela Gavrila iz 14.veka izdiže se prirodni fenomen vulkanskog porekla, Borački Krš. Na njemu su jedva vidljivi ostaci srednjevekovnog grada Borača na kom je i Despot Stefan Lazarević imao svoju rezidenciju.
Ovo je jedna od retkih akcija koja nudi raznolike mogućnosti i koja može da zadovolji i ljude slabije kondicije a željne uživanja ali i one željne avanture i dobrog penjanja. Iznad crkve se izdižu strme i teško pristupačne južne litice Krša ali je pristup sa druge strane veoma jednostavan, stazom koja zaobilazi Krš i ulazi u šumu. Trek kreće od same crkve ispred koje se može parkirati vozilo, prolazi pored starog groblja iz 17.veka (nažalost potpuno zarslog) i nakon poslednjih kuća skreće levo u šumu. Do samog grebena ima svega oko 1,5 km i stiže se lako i brzo. Sa grebena se pruža predivan pogled na Gružansko Jezero i celu Šumadiju. Vrlo blizu na levoj strani grebena nalazi se mali drveni krst (koji je bio srušen kada smo došli pa smo ga namestili ponovo) koji bi trebalo da predstavlja najvišu tačku Boračkog Krša (515 m.n.v.). Do njega bi uz malo muke svako mogao da stigne dok se za nastavak grebenom mora malo više potruditi. Dobar deo grupe je prošao još dalje nakon čega smo se vratili i krenuli ka desnoj strani grebena koja je još atraktivnija, sa brojnim figurama koje je nekada vulkanska masa izvajala u stenama. Kratko se vraćamo kroz šumu i ponovo izlazimo na stene. Najpre imamo jedan silazak koji je malo nezgodniji ako je veća grupa ljudi ali na sreću postavljeni su klinovi pa smo postavili uže kako bi grupa brže sišla kroz ovaj prvi deo. Posle toga je jedan usek koji treba popeti mada oni vičniji mogu naći i drugu opciju. Sledi još jedan silazak i dolazi se podno stene na kojoj je veliki krst i penjanje na nju predstavlja šlag na tortu ove prelepe akcije. Planinarima vičnim stenama to neće predstavljati veliki problem mada za prosečnog planinara nije nimalo jednostavno. Na steni pored krsta nema mesta za veliki broj ljudi te treba biti oprezan. Nakon toga sledi povratak do šume i nazad istim putem do početne tačke.
Akciju izveli PlANINARI 2. KATEGORIJE 18.08.2019.god. sa 34 učesnika.