Лако

20. мај 2021.

мај 2021

Outdoor Navigation

Guide yourself along millions of outdoor trails from your smartphone. Even offline!

Outdoor Navigation Outdoor Navigation

близу Jezero, Central Serbia (Serbia)

Planina Devica nalazi se u jugoistočnoj Srbiji, južno od Sokobanje. Ova tura počinje od prevoja Vlasina koji razdvaja Devicu od poznatijeg Ozrena i vodi do najvišeg vrha Device - Čapljinca, sa povratkom alternativnom i delimično nemarkiranom stazom preko izdvojenog zaseoka sela Jezero.
Planinski prolaz

Prevoj Vlasina

• Слика од Prevoj Vlasina
Prevoj Vlasina koji razdvaja Ozren i Devicu. Na početku kolskog puta koji vodi ka vrhovima Ozrena postoji proširenje gde se može parkirati automobil tako da ne smeta. Staza od prevoja do vrhova Device je lepo markirana i obeležena, bez mogućnosti lutanja.
Ruševine

Crkvište

• Слика од Crkvište
Lokalitet Crkvište podno vrha Oštra čuka. Predanje kaže da se negde na ovom potezu u srednjem veku nalazila crkva, ali za to nisu pronađeni arheološki dokazi. Ovaj lokalitet je novijeg datuma i predstavlja svojevrsno "energetsko čvorište" kakvih ima dosta u ovim krajevima... Ko veruje, neka izvoli.

Oštra čuka

• Слика од Oštra čuka
Vrh Oštra čuka (1075 m.n.v.). Najatraktivniji vrh Device, sa kog se pruža odličan pogled na sve strane sveta: na Rtanj na severu, Ozren na zapadu, greben Device na istoku i skroz do Svrljiških planina i Suve planine na jugu.

Aleksin kamen

• Слика од Aleksin kamen
Vrh Aleksin kamen (1100 m.n.v.), u suštini sekundarno uzvišenje na grebenu Device, označen drvenim krstom. Lep pogled ka jugu.

Čapljinac

• Слика од Čapljinac
Vrh Čapljinac (1187 m.n.v.), najviši vrh Device. Do Čapljinca sa zapadne strane (kuda vodi ovaj trek) nema prave staze, ali je pravac dobro markiran i obeležen. Sa istočne strane postoji prilaz kolskim putem. Pored puta na jednom drvetu postoji drvena tabla kao obeležje vrha, ali se najviša tačka nalazi malo dalje u šumi; na samom vrhu nema obeležja, samo jedan veliki kamen sa ispisanim imenom vrha. Prostor na vrhu je mali, ima mesta za jedva par ljudi, pogled je otvoren ka jugu ali zbog šume nije toliko upečatljiv kao sa drugih vrhova ili čak nekih mesta na samom grebenu...
Rizik

Škrapar

• Слика од Škrapar
Lokalitet Škrapar - ogoljena stena sa vrlo izraženim škrapama, specifičnim oblikom kraškog reljefa koji je možda više karakterističan za neke druge prostore a ne za jugoistočnu Srbiju. Zanimljivo za videti.

Put

• Слика од Put
Put koji vodi od zapadnog dela grebena Device u dolinu ka selu Jezero. Sa ove tačke se odvaja staza ka vrhu Čapljinac. Put ka dolini je mestimično dosta zarastao u travu pa se na momente gubi ali ga uglavnom nije problem pratiti, a kad uđe u šumu postaje jasno definisan i više nema greške. Trebalo bi napomenuti da trasa puta ne odgovara putu ucrtanom u topografske karte, što se može videti i upoređivanjem ovog treka (koji sve vreme prati put) sa OSM podlogom. Na nekoliko mesta se put može skratiti, ali su te prečice vrlo strme i dosta zarasle tako da nismo eksperimentisali.
Raskrsnica

• Слика од Raskrsnica
Raskrsnica na ulazu u zaselak, levo ka selu Jezero a desno nazad ka prevoju Vlasina. Staza se račva kod prve napuštene kuće na koju se nailazi na putu (vidi sliku). To je ujedno i kraj spuštanja, odavde ponovo počinje uspon.

Desno uzbrdo

• Слика од Desno uzbrdo
Skretanje oštro uzbrdo na ogoljeni greben nazad kad prevoju Vlasina. Skretanje nije posebno obeleženo i put na samom početku uspona nije najjasnije vidljiv, ali kasnije postaje jači. Markacija vodi nazad do podnožja Oštre čuke, a ovaj trek prati put nalevo ka prevoju Vlasina, sa suprotne strane četinarske šume u odnosu na stazu kojom ide uspon; ovaj put nije ucrtan u topo podloge ali je na terenu jak i lako ga je pratiti.