RODAMÓN

Број тачака 8697

Uploaded 08.10.2020.

Recorded октобар 2020

Погледана 16 пут(a), скинута са сервера 2 пут(a)

близу Culla, Valencia (España)

ETAPES

-Desnivell positiu: 942 m
-Desnivell negatiu: 920 m
-Temps: 8 h 20'.

La ruta està a wikiloc al meu perfil dia a dia en més informació, per accedir aquí teniu els enllaços.

Culla - Ares del Maestrat
Ares del Maestrat - Morella
Morella - Vallibona
Vallibona - Fredes
Fredes - Refugi de Caro

Culla

Eixim de Culla pel carrer de les Fontanelles.

Mas de Sant Cristòfol

El Mas de Sant Cristòfol està al peu de la muntanya on podem veure l'Ermita amb el mateix nom. El camí no puja a l'Ermita encara que sí que travessa entre les diferents construccions d'aquest Mas.
Termalne vode

Font d'en Segures

Passem a tocar d'aquest antic complex balneari, encara que no arribem a entrar. Les seues aigües són conegudes per les seues propietats des del segle XVI. Si es vol, la popular Font dels Xorros queda a uns 200 m seguint la carretera cap a la dreta. Allí podem provar la coneguda aigua de Benassal i veure com al voltant de la font ha crescut un munt de xalets i hotels, alguns de molts anys d'història i altres molt més recents.

Benassal

Passem pels carrers de Benassal on trobem bars, tendes, forns... que ens poden servir si així o volem.
Verski lokalitet

Ermita de la Magdalena

Aquesta peculiar Ermita que trobem a l'eixida de Benassal a uns metres del nostre camí ens crida l'atenció, ja que més sembla un observatori astronòmic que una construcció religiosa.

Mas de la Mola

Als voltants d'aquest Mas podem apreciar com els murs de pedra seca compartimenten tot el territori. Aquests murs estan perfectament alineats i s'adapten als accidents del terreny com si fossen elàstics.

Font

Més que una font aquí trobem un abeurador per al bestiar que hi ha als voltants, així i tot podríem agafar aigua neta d'on brolla.

Coll d'Ares

Pel Coll d'Ares passa la carretera CV-15, nosaltres la travessem i seguim cap al poble. Al mateix Coll hi ha un restaurant, una casa rural i una tendeta. El restaurant tanca alguns dies i la tenda, únic comerç que trobem a Ares, pel que sabem està oberta als matins.

Ares del Maestrat

En aquest preciós poble hi ha una oficina de turisme oberta. A més dels serveis que trobem al Coll també al poble hi ha un hotel amb restaurant, que fora de temporada tanca algun dia, així com alguna casa rural.

Font dels Regatxols

A la Font dels Regatxols hi ha a més a més de la font un abeurador i un antic safareig cobert. Aquest es podria fer servir de bivac, ja que està en molt bones condicions de conservació. També trobem un refugi tancat que em sembla és privat i es pot llogar trucant per telèfon. El contacte el teniu a la web de l'ajuntament d'Ares.

Mas de la Pinella

En aquest Mas sembla que hem de seguir el camí que continua per fora de la tanca que delimita la propietat. No és el cas, hem d'obrir la portella que trobem i continuar amb el mur de pedra a la nostra esquerra, sense acostar-nos al Mas. Hi ha alguns gossos que ens segueixen lladrant sense majors conseqüències.

Pas obstruït

El GR-7 està marcat seguint l'assagador, però en passar el Mas de Dolç i Garcia trobem aquest camí impossible de seguir. Els esbarzers han crescut de forma que ocupen per complet l'antic camí així que no ens queda altre remei que anar saltant les tanques i continuar en paral·lel a l'assagador travessant els cultius.
Orijentir

Aquí arribem a un camí asfaltat i de moment acaba el tram envaït pels esbarzers, encara que més endavant tornarem a trobar el mateix problema. Travessem l'asfalt i seguim per un camí que després hem de deixar. Si trobeu aquest mateix problema, perquè ningú no el soluciona, us recomane que no seguiu les marques i continueu pel camí que passa pel Mas de Molins i el Mas de Segureta de la Serra. Uns 400 m després d'aquest últim Mas retrobareu les marques. Nosaltres en tot aquest tram hem hagut d'anar entrant i eixint contínuament de l'assagador en tal de trobar un pas sense arrapar-nos amb els esbarzers.
Panorama

Mirador

En aquest punt tenim una de les millors vistes de Morella, on ens dirigim iniciant la baixada cap al Bergantes.

Riu Bergantes

Arribem al Riu Bergantes i el travessem per un pontet. L'aigua, que en aquesta època quasi no corre, fa d'habitat perfecte per a les granotes. Allí mateix a la dreta podem veure el Molí Nou.

Costa de Sant Vicent

El GR-7 segueix cap a la dreta pel barri de l'Hostal Nou. Nosaltres continuem a l'esquerra per la Costa de S. Vicent per acabar l'etapa a Morella. En la pròxima etapa passarem per aquí per a continuar.
Vrata

Portal de Sant Mateu

Entrem a Morella per l'emblemàtic Portal de Sant Mateu.

Morella

En Morella trobem tots els serveis possibles, a més a més no s'ha de perdre l'ocasió de conéixer aquesta preciosa ciutat amb nombrosos atractius.

Hostal Nou de Morella

Quan arribem a l'edifici de la Creu Roja connectem de nou amb el GR que continua per l'N-232 al llarg del barri de l'Hostal Nou de Morella. Aquest barri funciona com un polígon industrial on hi ha tallers de reparació, bars, restaurants...

Desviament

Abans de travessar el Riu Bergantes per l'N-232 ens desviem per un camí a l'esquerra amb la blancor de la Roca de la Figuera com a referència.

Riu Bergantes

Ja hem travessat el quasi sec llit del Bergantes a l'ombra d'uns xops i ara tornem a travessar-lo una altra vegada.

Coll del Peiró Trencat

Des del Coll del Prigó Trencat tenim a la vista tant Morella, si mirem enrere, com la Vall formada pel Riu Cérvol, on està Vallibona.

Font de les Roques

La Font està tapada per unes fustes a una covatxa i fa un fil d'aigua que plena unes basses de plàstic per abeurar al bestiar.
Drvo

Pi Gros de Cap d'Ombria

Al sender ens sorprén aquest impressionant exemplar de pi negral que destaca clarament de la resta.

Carrasca

Poc després del Pi Gros trobem aquesta carrasca que també té una dimensió considerable.
Most

Riu Cérvol

Abans d'arribar al riu hem eixit a la carretera CV-111 que dóna accés a Vallibona i seguint cap a la dreta arribem al pont sobre el Riu Cérvol. Aquest preciós riu està quasi sec quan passem.

Vallibona

Vallibona és un poble xicotet i molt bonic amb pocs serveis. Nosaltres trobem una tendeta que obri a hores determinades i que té un poc de tot. Per altra banda, la Carbonera és un fantàstic lloc on quedar-se a menjar i dormir. L'ambient agradable, l'amabilitat i la bona cuina ens fan sentir com a casa. Aquest modest lloc ens sorprén amb un ambient cosmopolita i local al mateix temps. Podem xarrar amb els veïns, que es fan la copeta al bar, mentre escoltem a John Coltrane com a música ambient i gaudim de les precioses fotos que decoren el lloc. És obligat un passeig pel poble per a descobrir preciosos racons amagats als estrets carrerons.

Barranc de la Gatellera

Només començar anem entre les altes parets d'aquest barranc, les aigües del qual desemboquen en el Riu Cérvol passant abans per Vallibona.

Desviament

en aquest desviament seguim cap a la dreta pel mateix barranc que aquí és més obert.

Cabana de pedra seca

A pocs metres del camí trobem aquesta cabana molt ben conservada i que ens podria valdre d'aixopluc en cas de necessitat.
Drvo

Pi Negre

Trobem aquest magnífic exemplar de Pi Negral a la vora del camí.

Desviament

Caminem per la carretera uns 100 metres i la deixem per un sender que ens surt per l'esquerra. En aquest sender trobem l'explicació al nom del poble, ja que tant a dreta com a esquerra la vegetació és un dens boixar.

El Boixar

El Boixar és un poble xicotet i molt bonic, tot i això hi ha una casa rural i un alberg. També sol haver un baret-tenda que sol estar obert. El trobem a tocar de la carretera.

Font i Safareig

En eixir del Boixar ho fem passant per aquesta font que té un safareig al costat.

Fredes

Fredes és un poble emblemàtic i molt conegut pels amants de la muntanya. Està a uns 1100 m i sol fer honor al seu nom. Hi ha algunes cases rurals i un bar restaurant que quasi sempre està obert.

Pinar Pla

Al Pinar Pla el sender travessa un camí on hi ha un lloc ample que es fa servir per a deixar vehicles. Aquest és utilitzat tant pels que van al Refugi de Font Ferrera com pels que comencen aquí qualsevol altre recorregut o activitat. Per arribar amb cotxe s'ha de seguir el camí que comença a Fredes.

Refugi de la Font Ferrera

Aquest refugi, gestionat per la FEEC Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya, sol donar servei els caps de setmana o a èpoques de molta afluència. El millor és cridar per a reservar, ja que per a grups poden obrir altres dies. A la part de darrere hi ha una part de lliure accés que sol estar neta i ordenada, aquesta bona gestió és poc comuna i per tant d'agrair. Com el seu nom indica allí també està la Font Ferrera, encara que no s'ha de buscar prop del refugi. Queda més o menys enfront del refugi a la dreta del sender si anem en direcció al Caro. No és fàcil de trobar, s'ha de buscar un tros de formigó de poca altura.

Font del Bassiot

Trobem aquesta font, que quan passem està seca, entre una densa boscada. Estem a l'ombria del Bassiot i la vegetació és molt diversa i interessant.
Panorama

Mirador

Des del sender veiem el Barranc i les ombries de Capatx que ens ofereixen un paisatge impressionant.

Refugi del Mas del Frare

Refugi depenent del Centre Excursionista d'Amposta. Normalment tancat encara que hi ha una part lliure en molt males condicions. Tot i això a nosaltres ens va vindre bé per a poder fer una parada a menjar, ja que ens va començar a ploure.

Casetes Velles

Eixim a un camí on trobem algunes cases, estem a Casetes Velles o el Coll de l'Assucar com també es coneix el lloc.

Font de la Llagosta

A la dreta del camí veiem la Font de la Llagosta amb una bassa.

Desviament

Aproximadament un km després de la Font de la Llagosta el camí pel qual anem fa una corba molt pronunciada cap a la dreta. Hem de seguir recte per un sender marcat amb una fita.

Coll de Pallers

En passar el Coll de Pallers el sender inicia una forta baixada entre una densa vegetació.

Coll de la Carrasqueta

Quan arribem a una carretera asfaltada som al Coll de la Carrasqueta. A la zona anem trobant alguns xalets.

Desviament R. Estels del Sud

Aquí trobem el desviament cap al Refugi d'Estels del Sud. El de la UEC Unió Excursionista de Catalunya ens queda a menys d'un km seguint la carretera.
Planinarski dom

Refugi de Caro

Arribem al Refugi de Caro, el de la UEC Unió Excursionista de Catalunya. Teniu en compte que hi ha un altre, el d'Estels del Sud. Tant fa a quin vulgueu anar assegureu-vos que aneu al que heu triat. Ambdós estan assenyalats segons aneu per la carretera asfaltada. A la zona hi ha altres alternatives d'allotjament i de menjar encara que com que és una zona de segones residències tot està escampat al llarg de la carretera.