2,3
4,7

близу Divčibare, Central Serbia (Serbia)

Ljuti krš - kanjon Crne reke - domaćinstvo Obradović
Kanjon je prelep celom dužinom i predstavlja izuzetno zadovoljstvo za ljubitelje očuvane prirode u potrazi za malo zahtevnijim rutama. Reka na desetak mesta posetioce časti priodnim bazenima u kojima i kraj kojih se možete iskupati i odmoriti. Voda je hladna, ali nije ledena. Krajem jula kada smo je mi proši bila je malo toplija od Gradca i prijatna za osveževanje i kupanje.
Naša ruta kreće od vikend-naselja u blizini benzinske pumpe na Divčibarama i ide markiranim putem do vidikovca Ljuti krš odakle se veoma strmom stazom dužine oko 500m silazi do Crne reke.
Kanjonom se odatle ide nizvodno (i nizbrdo) dužinom oko 8 km do etno domaćinstva Obradović gde uz prethodnu najavu možete jesti i prenoćiti. Domaćini su izuzetno ljubazni, častili su nas kafom po dolasku i dozvolili da postavimo šator na livadi u blizini kuće, kao i da se poslužimo vodom, strujom i toaletom, iako se nismo najavili i nismo bili gosti domaćinstva. Veliko hvala Milji Obradović :).
Čitajući različite tekstove i iskustva tokom pripreme za ovaj put stekli smo utisak da je ruta malo zahtevnija, ali da predstavlja pravo uživanje. U pitanju su bila iskustva sa vođenih dnevnih tura koje uglavnom podrazumevaju iskusnog vodiča, lagane rančeve i obavezan prolazak kroz vodu na nekim mestima. Ako isključimo lepotu prirode kroz koju se hoda i koja je zaista netaknuta i nestvarno lepa, naše iskustvo je u odnosu na opise bilo nešto drugačije, pre svega u kontekstu zahtevnosti rute, i želimo da ga predočimo svima onima koji razmišljaju o eventualnom samostalnom prolasku kroz kanjon.
Rutu smo prošli krajem jula sami (bez vodiča), pod punom opremom za 3 dana hikinga sa šatorom (dakle sa rančevima od po 8-10 kg na leđima), uz odlučnost da ne gazimo vodu da bismo imali suvu obuću tokom preostalih dana hodanja. Prema našem iskustvu prolazak kroz kanjon zahteva fizičku spremnost, spretnost, koncentraciju i mentalnu snagu da se istraje. Prva trećna kanjona kada se ide nizvodno prijatna je i lagana za prelazak što nas je pomalo zavaralo jer se umor neprimetno akumulirao, a kanjon je polako postajao izazovniji. Druga trećina kanjona je veoma izazovna, pogotovo ako želite da izbegnete hodanje kroz vodu jer na 4-5 mesta morate da pronalazite alternativne puteve strmom obalom obraslom u travu i retko drveće. Na nekim mestima postoje utabane stazice kojima možete zaobići neprohodne delove reke (neprohodne u smislu da se ne mogu proći bez ulaska u vodu), ali na nekim mestima ih nema i morate sami da pronađete odgovarajući put. Poslednja trećina kanjona ima više ovih alternativnih staza obalom, tako da je i kretanje lakše i brže, a u toj fazi ćete verovatno samo i želeti da što pre izađete iz kanjona. Iako kilometraža nije velika prolazak kroz kanjon dugo traje, zahteva veliku koncentraciju i u nekoliko navrata postaje izuzetno monoton. Uz umor koji raste vremenom ćete sve više želeti da se avantura što pre završi, a pravo uživanje u putu koji ste prešli doći će naknadno, kada i s punim pravom možete da se potapšete po ramenu za ovaj mali podvig u prirodi.
U kanjonu nema signala ili je jako slab, pa je veoma važno da unapred smislite kako ćete obezbediti pomoć ukoliko idete sami a dođe do neke povrede.
Što se tiče vode, nama litar i po po osobi koliko smo imali nije bilo dovoljno jer smo dugo bili u kanjonu, pa smo prokuvali vodu iz reke u jednom trenutku, mada je reka čista i lokalci kažu da može da se pije.
Ne krećite bez udobne obuće koja se ne kliza, a nama su i štapovi bili izuzetno korisni.
Kamenje pod vodom je prekriveno algama i vrlo klizavo, pa tu i tamo računajte na neki pad u vodu. Ako ćete kao mi izbegavati hodanje kroz vodu, onda vam verovatno slede ogrebotine od šiblja i divljih kupina.
Videli smo samo nekoliko zmija duž čitave rute - jednu beloušku i dva poskoka. Nije bilo muva, pčela, osa ni komaraca, bilo je puno rečnih rakova i druželjubivih leptira.