nedada

31. јул 2020.

јул 2020

Send to your GPS

Download trails from Wikiloc directly to your Garmin, Apple Watch or Suunto.

Send to your GPS Send to your GPS

близу Divčibare, Central Serbia (Serbia)

Ljuti krš - kanjon Crne reke - domaćinstvo Obradović
Kanjon je prelep celom dužinom i predstavlja izuzetno zadovoljstvo za ljubitelje očuvane prirode u potrazi za malo zahtevnijim rutama. Reka na desetak mesta posetioce časti priodnim bazenima u kojima i kraj kojih se možete iskupati i odmoriti. Voda je hladna, ali nije ledena. Krajem jula kada smo je mi proši bila je malo toplija od Gradca i prijatna za osveževanje i kupanje.
Naša ruta kreće od vikend-naselja u blizini benzinske pumpe na Divčibarama i ide markiranim putem do vidikovca Ljuti krš odakle se veoma strmom stazom dužine oko 500m silazi do Crne reke.
Kanjonom se odatle ide nizvodno (i nizbrdo) dužinom oko 8 km do etno domaćinstva Obradović gde uz prethodnu najavu možete jesti i prenoćiti. Domaćini su izuzetno ljubazni, častili su nas kafom po dolasku i dozvolili da postavimo šator na livadi u blizini kuće, kao i da se poslužimo vodom, strujom i toaletom, iako se nismo najavili i nismo bili gosti domaćinstva. Veliko hvala Milji Obradović :).
Čitajući različite tekstove i iskustva tokom pripreme za ovaj put stekli smo utisak da je ruta malo zahtevnija, ali da predstavlja pravo uživanje. U pitanju su bila iskustva sa vođenih dnevnih tura koje uglavnom podrazumevaju iskusnog vodiča, lagane rančeve i obavezan prolazak kroz vodu na nekim mestima. Ako isključimo lepotu prirode kroz koju se hoda i koja je zaista netaknuta i nestvarno lepa, naše iskustvo je u odnosu na opise bilo nešto drugačije, pre svega u kontekstu zahtevnosti rute, i želimo da ga predočimo svima onima koji razmišljaju o eventualnom samostalnom prolasku kroz kanjon.
Rutu smo prošli krajem jula sami (bez vodiča), pod punom opremom za 3 dana hikinga sa šatorom (dakle sa rančevima od po 8-10 kg na leđima), uz odlučnost da ne gazimo vodu da bismo imali suvu obuću tokom preostalih dana hodanja. Prema našem iskustvu prolazak kroz kanjon zahteva fizičku spremnost, spretnost, koncentraciju i mentalnu snagu da se istraje. Prva trećna kanjona kada se ide nizvodno prijatna je i lagana za prelazak što nas je pomalo zavaralo jer se umor neprimetno akumulirao, a kanjon je polako postajao izazovniji. Druga trećina kanjona je veoma izazovna, pogotovo ako želite da izbegnete hodanje kroz vodu jer na 4-5 mesta morate da pronalazite alternativne puteve strmom obalom obraslom u travu i retko drveće. Na nekim mestima postoje utabane stazice kojima možete zaobići neprohodne delove reke (neprohodne u smislu da se ne mogu proći bez ulaska u vodu), ali na nekim mestima ih nema i morate sami da pronađete odgovarajući put. Poslednja trećina kanjona ima više ovih alternativnih staza obalom, tako da je i kretanje lakše i brže, a u toj fazi ćete verovatno samo i želeti da što pre izađete iz kanjona. Iako kilometraža nije velika prolazak kroz kanjon dugo traje, zahteva veliku koncentraciju i u nekoliko navrata postaje izuzetno monoton. Uz umor koji raste vremenom ćete sve više želeti da se avantura što pre završi, a pravo uživanje u putu koji ste prešli doći će naknadno, kada i s punim pravom možete da se potapšete po ramenu za ovaj mali podvig u prirodi.
U kanjonu nema signala ili je jako slab, pa je veoma važno da unapred smislite kako ćete obezbediti pomoć ukoliko idete sami a dođe do neke povrede.
Što se tiče vode, nama litar i po po osobi koliko smo imali nije bilo dovoljno jer smo dugo bili u kanjonu, pa smo prokuvali vodu iz reke u jednom trenutku, mada je reka čista i lokalci kažu da može da se pije.
Ne krećite bez udobne obuće koja se ne kliza, a nama su i štapovi bili izuzetno korisni.
Kamenje pod vodom je prekriveno algama i vrlo klizavo, pa tu i tamo računajte na neki pad u vodu. Ako ćete kao mi izbegavati hodanje kroz vodu, onda vam verovatno slede ogrebotine od šiblja i divljih kupina.
Videli smo samo nekoliko zmija duž čitave rute - jednu beloušku i dva poskoka. Nije bilo muva, pčela, osa ni komaraca, bilo je puno rečnih rakova i druželjubivih leptira.