djomlacar

Uploaded 24.04.2018.

Recorded април 2018

7,7

близу  Dojkinci, Central Serbia (Serbia)

Dana 21. aprila 2018. grupa planinara iz vise planinarskih drustava, potpomognuti grupom planinara iz Bugarske, izvela je uspon na jedan od najpoznatijih i najvisih vrhova Stare Planine u Srbiji, Kopren. Uspon je zapocet od doma u selu Dojkinci, oazi mira i uzivanja u ovom delu Srbije. Neposredno posle doma desno, pored pojata, kroz sumu i preko livada, zatim opet suma i konacno blagom uzbrdicom do glavnog puta. On se prati par km, taj deo nije tezak, a potom sledi uspon na Straznu Cuku. Cuka je i lep vidikovac i prilika za fotografisanje i odmor. Odatle se i jasno vidi Kopren. Put nastavlja stazom od safrana, s tim sto smo mi posle nekih 2 km naisli na sneg. Sneg zahteva dosta paznje, jer je na razlicitim mestima razlicito cvrst i gust, te negde noga propadne a negde ne. Radi lakseg snalazenja kada se ne vidi staza postavljene su trake po borovima. Posle 3-4km po snegu izlazi se na zaravan, i po gustoj osusenoj travi se dolazi do grebena, a nedugo zatim i do vrha Kopren. Sa Koprena se pogled pruza na susednu Bugarsku, kao i na druge vrhove Stare u Srbiji. Nazad je grupa isla istom stazom, medjutim nama to nije bilo interesanstno :) te smo, nekih 500m posto smo prosli sneg,skrenuli desno kroz kleku. Kleka je u pocetku nekih 20 cm visoka, da bi to raslo kako se ide dalje nizbrdo, te je na kraju dostizala visinu od 1,5m. Tada se ne gazi po zemlji izmedju kleke, vec po kleki te je osecaj kao da hodate po jastucima. Posle nekih 500m culi smo huk potoka, i spustili se do njega. Ovde je teren izuzetno strm, te je bilo i padova. Prateci potok, dolazi se i do prelepe cetinarske sume. Netaknuta priroda ovde zaista oduzima dah. Nizbrdo primecujemo da se dva potoka spajaju i daju ono sto ce ispod postati jedan od najspektakularnijih vodopada u Srbiji, Orlov Kamen. Smesten je bukvalno u samoj sumi, i cinjenica da do samog vodopada ne postoji put daje posebnu draz i osecaj divljine. Orlov Kamen je visok oko 20m. Iako smo mogli gotovo celi dan da sedimo i uzivamo u ovom raju, hteli smo da stignemo do Tupavice za dana, tako da smo krenuli dalje nizbrdo. Donekle smo pratili potok, na kome ima par zanimljivih kaskada. Onda smo krenuli uzbrdo, kroz sumu, da bi iskrsli na kolskom putu u solidnom stanju. Prateci kolski put u duzini od par km, stize se do Dojkinacke reke, medjutim tu je prelazak nemoguc jer nema mosta a sama voda je jos uvek prohladna. Mi smo znali unapred da postoji metalni gvozdeni most, i iduci kroz sumu, preskocivsi potok, zatim prosavsi ispod kuce i niz jos jednu sumu stigosmo do njega. Tu se izlazi na glavni makadamski put Dojkinci - Topli Do. Duz puta se nalazi par cesama, tako da voda nije problem. Brzo se stize i do Tupavice, verovatno i najpoznatijeg vodopada ovog dela Srbije. Mi smo imali srece sa vodostajem, stigli smo i da uhvatimo poslednje zrake sunca, te je prizor koji smo zatekli bio nezaboravan. Pristup je sredjen, postoji sada drveni mostic preko reke, ograda do vodopada, kad i par klupica za odmor. Kada zavrsite sa uzivanjem, vratite se nazad na glavni put i nastavite dalje. Posle otprilike 4 km stize se do doma u Dojkincima sto je ujedno i kraj treka. Ukupno skoro 31 km magije i neponovljivog osecaja. Staza je izuzetno zahtevna, posebno deo pod snegom i kroz kleku. Ipak, kada se sve sabere, ovo je avantura za nezaborav.