Преузми

24. октобар 2021.

октобар 2021
Подијели

Погледана 38 пут(a), скинута са сервера 2 пут(a)

близу Matadepera, Catalunya (España)

Aquesta és una variada ruta per Sant Llorenç del Munt, ideal per pujar i baixar de la Mola per camins poc concorreguts en la seva majoria.

Partim de l'aparcament dels dipòsits de Matadepera i prenem l'inici del camí dels Monjos, tot i que el deixem tot seguit per desviar-nos per un corriol a la dreta del camí principal que planeja en direcció als Plecs de Llibre i el Morral de la Codoleda.

En poca estona comencem a guanyar altitud amb força en un tram curt però exigent. Arribem al Coll del Mal Pas , tenim a la nostra dreta el Turó del Gurugú i se'ns obren molt bones panoràmiques de la Vall al nostre est fins arribar al mar. Ara el camí planeja, i en un moment arribem al Mal Pas de la Castellassa, un pas en roca força estret, que en cas que la roca es trobés humida seria perillós de creuar.

El camí va planejant en direcció a la Castellassa de Can Torres, a la qual arribem de seguida. La Castellassa és una espectacular formació rocosa, visible des de ben lluny que té vies d'escalada per enfilar-s'hi al capdamunt.

Molt a prop de la Castellassa, hi trobem l'entrada de la Canal de l'Elefant, una fantàstica canal encaixada entre dos blocs de roca per on remuntem amb l'ajut d'arrels i pedres, i que ens deixa molt a prop del camí de la Senyora, al qual arribem en poca estona.

El camí de la Senyora creua transversalment per la banda est la serralada de Sant Llorenç, i ho fa de forma pràcticament planera. Comença força avall del camí dels Monjos i va a morir a la Canal de Santa Agnès; nosaltres però, en recorrerem un bon tros però sense arribar al final del mateix. Gaudint sempre de magnífiques vistes de la Castellassa i la Serralada Litoral, així com del Montseny, els Cingles de Bertí o Collsacabra, anem avançant pel mateix, alternant trams de pedra ben assolellats amb d'altres més emboscats, obacs i humits; passem a tocar de la Balma Clara, la Balma Fosca i trobem un corriol que s'enfila a l'esquerra, en el punt on nosaltres abandonem el Camí de la Senyora.

Aquest corriol porta en forta pujada cap a la Balma de la Pinassa després de fer unes poques giragonses, abans de ser-hi però, trobem una altra cruïlla de camins, és el corriol que baixa des del Camí de la Font Soleia. La nostra primera intenció era visitar la Balma de la Pinassa, a escassos 5 minuts d'aquesta cruïlla, però per problemes logístics de temps, aquest cop vam decidir no fer la visita a la preciosa i "secreta" Balma obrada de la Pinassa, i seguir directament remuntant la canal cap al Camí de la Font Soleia, en un tram curt però de forta pujada.

Trobem el Camí de la Font Soleia en un racó ben obac i el prenem a l'esquerra, a l'igual que el Camí de la Senyora, és un camí planer i paral·lel que transcorre una mica més amunt que el seu "cosí germà". Nosaltres el recorrerem en direcció sud, o sigui retrocedint, ja que anirem a buscar el camí de la Carena de les Ànimes per remuntar cap al cim de la Mola de Sant Llorenç del Munt.

Un cop arribem a la cruïlla, haurem de remuntar una curta canal per més endavant sortir a zones més obertes amb unes increïbles vistes de la Serra de Sant Llorenç del Munt, des del cim, al davant nostre, com les espectacular formes cap al nord, el Montseny al nostre darrera o altre cop la Castellassa cap al sud. Fet un tram més carener, trobem un estret corriol que ens porta al peu d'una altra canal, és la Canal del Saüc, que remuntem i ens deixa en el darrer tram d'un corriol que ens permet assolir per fi el cim de la Mola, a 1104 metres d'altitud.

Des del concorregut cim de la Mola gaudim de fantàstiques vistes a 360º, i en el mateix cim trobem l'església de Sant Llorenç del Munt i el restaurant de la Mola, on nosaltres vam aprofitar per regalar-nos un fantàstic esmorzar revitalitzador.

Amb la intenció de tornar a cercar camins sense gaire gent, ja que l'habitual camí dels Monjos està ben trufat de gent, sobretot els caps de setmana, vam decidir començar la baixada per els Cingles dels Cavalls, en el que és el camí més directe de baixada des del cim cap a la zona de Can Robert. Baixem per una tancada i estreta canal entre la Punta dels Cavalls i la Punta d'en Serreta, i una mica més avall hem d'estar atents a un dissimulat corriol que torça a l'esquerra, és el camí del Mal Pas de Can Pobla que transcorre una mica per damunt d'aquest petit nucli de cases.

Seguim aquest corriol planejant una estona abans de trobar una canal força bruta que baixa per anar a buscar l'amagada entrada de la Cova del Manel. Si teniu temps, porteu un bon frontal, no patiu de claustrofòbia i us agrada visitar coves, no dubteu a fer una visita als primers metres de la mateixa. Veureu que des de la mateixa entrada, pràcticament us haureu d'arrossegar per un llarga galeria d'uns 40 metres de longitud, fins que s'arriba a una primera cruïlla amb una altra galeria transversal que dona pas a una xemeneia; jo fa anys, vaig arribar fins aquest punt, i si sou espeleòlegs, o aneu acompanyats d'un guia expert, no m'atreviria a anar més endavant d'aquí.

Deixem enrere la cova del Manel i anem baixant per la canal, en poca estona veurem sota nostre els dipòsits i les cases de Can Pobla, on arribem de seguida, per anar a petar, per fi a una ampla pista que seguim. Aquesta pista es bifurca més endavant, havent nosaltres d'agafar la de l'esquerra, que ens porta en un moment fins al Forn d'Obra de Can Pobla, ara restaurat, i que ens serveix per conèixer part d'una història no massa llunyana en el temps, però si en la tècnica.

Seguim un tram més per la pista, fins que en un revolt, trobem unes petites escales que inicien el corriol descendent cap al Cavall Bernat. És un tram de forta baixada per una estreta canal que ens deixa a tocar d'aquesta curiosa formació rocosa, que serveix de via d'iniciació a l'escalada per a molta gent.

Deixem enrere el Cavall Bernat i després d'un altre curt tram de baixada, arribem a les primeres cases de Matadepera, punt on seguirem la pista planera que ens retorna en un tres i no res fins el punt final de la ruta.

Nota: El desnivell que ha sortit no és correcte, en realitat està per sota dels 600 metres de desnivell positiu i negatiu.
Parking

La Mola

Tancat dels Burros

Panorama

Panoràmica Punta dels Cavalls i Punta d'en Serreta...