coros

Recorded август 2015

3,2
6,5

Погледана 2187 пут(a), скинута са сервера 140 пут(a)

близу  Dol, Kamnik (Slovenija)

Velika Planina Significa en eslovè pastures de muntanya. Es tracta de la zona de pastura més extensa d’eslovènia i, segons ens expliquen, un dels més grans i més antics assentaments de pastors de tota Europa.Encara en l’actualitat pasten en aquesta vall més de 300 caps de bestiar, les vaques de fet campen per la zona lliurement entremig dels nombrosos visitants que hem vingut a passar el dia.
Té una mitjana de 1600 metres d’alçada i s’hi accedeix des del nord de Kamnik amb un telefèric que es va construir l’any 1963 i que ens acostarà en pocs minuts des de Kamniska Bistrica fins al cim Simnovec (1407 metres).
Sortint de Kamnik cal anar en direcció a Kamniska Bistrica- Gornji Grad després de 6 Km arribats a la ciutat de Stahovica cal agafar un trencall a l'esquerra i en 4 Km més a mà esquerra trobem el senyal que ens indica l'estàció del telefèric, al costat d'un càmping i un restaurant amb terrassa. Ara a l'estiu el telefèric funcionava ininterrompudament des de les 8 del matí fins a les 8 del vespre, però val la pena arribar d'hora per poder deixar el cotxe fàcilment a l'aparcament que hi ha a peu de carretera i al costat de les pistes d'esquí.
Nosaltres després de fer aquest impressionant trajecte que supera un desnivell de 859 metres en 5 minuts, hem continuat a peu fins al pic Gradisce (1666 metres) però també es pot agafar un telecadira, opció també molt recomanable si es vol arribar més descansat.
Quan s’arriba a dalt l’espectacle és idílic : davant nostre s’obre una gran vall esquitxada de vaques i cabanes de pastor. Les cabanes no tenen aigua corrent ni electricitat i petites basses serveixen d’abeurador per les vaques i reflexen les muntanyes dels alps de Kamnic de tonalitats tan clares que semblen nevades. Els pics de Plantava (2394 metres) o d’Ojstrica (2350 metres) per exemple són alguns dels més representatius.
Podem contemplar doncs fins a 63 cabanes de pastor disseminades aquí i allà. Tot i que les construccions originals van ser destruïdes durant la segona guerra mundial, ben aviat van tornar a construir-les de nou seguint el tipus d’arquitectura tradicional i característic de la zona. Des dels anys 60 conviuen a la zona les construccions per als pastors que encara porten els seu bestiar de juny a setembre, amb d’altres que es lloguen per al turisme intern.
Les cases tenen teulades ovalades, recobertes d’escorça de pi, un tancat al davant i una gran entrada per poder estabular els animals al vespre. Algunes són petites fondes de muntanya on es poden degustar plats típics, en d’altres alguns pastors fan formatge que venen als visitants. N’hi ha una que s’ha reconstruït respectant totalment el model original i on hi ha ara un museu. S’hi exposen els utensilis i vestuari propis dels pastors que habitaven la zona al segle XlX.
La veritat és que una vegada hem arribat a la vall hem prescindit de plànols i itineraris i hem anat passejant pel mig de l’assentament fins arribar al museu Preskarjeva bajta tot passant per l'edifici del parlament on es reuneixen els pastors al vespre, la cabana per fer balls... Més endavant ens hem acostat a la capella Marija Snežna dedicada a la verge de les Neus, està una mica allunyada i més alta que la resta del conjunt, amb bones vistes sobre el conjunt i molt concorreguda.
Després de visitar la capella un sender permet avançar cap a l’est i en un passeig rodejar l’anomenada Mala Planina i gaudir de les seves vistes i praderies. De tornada trobem la Gostilna plena de visitants degustant sopes de formatge i una mena de farinetes i agafem el sender que suaument ens retornarà al telefèric.
Ens ha resultat molt agradable aquesta sortida a la muntanya, envoltats de moltes famílies eslovenes que van a la Velika Planina a caminar, degustar productes típics, comprar formatges i passar el dia. L'entorn combina la riquesa natural amb el paisatge humà i resulta a l'hora agradable, i interessant i molt estètic. Els recorreguts no estan massa marcats, són poc exigents i força intuïtius, es tracta sobretot de passejar per la zona i poder fruir del paisatge .