Moving time  9 сата 14 минуте

Recorded септембар 2019

4,5
8,9

Погледана 87 пут(a), скинута са сервера 3 пут(a)

близу Erill la Vall, Catalunya (España)

El Pic de Comaloforno (3.029mts - Alta Ribagorça) està inclòs al repte dels 100cims de la FEEC com a cim Essencial, per accedir-hi només heu de clicar la finestra just sobre la foto de portada.
Molt exigent ruta per assolir Comaloforno(100cims) i Besiberri Sud (3.023mts) pujant des de barrera control Parc, a Caldes de Boí, i passant a tocar dels Estanys de Gémena i Estanys Gelats, cal dir que la qualificació com a senderisme per a mí sería de "difícil", no tècnicament però sí per el recorregut, llarg, incòmode, pedregós, relliscós i força exigent, les curtes grimpades són fàcils però cal anar en compte doncs es desprèn molta pedra en agafar-se o trepitjar-la, molta cura doncs si tenim companys o altres per sota nostre, tot el tram tarter des de l'estany de Gémena de baix, pujant a Comaloforno, passant d'aquest cap a Besiberri Sud i tornant a baixar fins a l'estany, es fa així de dur e interminable, potser més baixant que pujant, les relliscades per aquest tarter tant descompost e inestable son inevitables, l'únic punt de grimpada fàcil una mica aèria és l'accés final a cim, doncs és tipus carena, cim petit, estret i amb força pati al voltant, però no cal dir que impressiona tot el que si albira, una meravella igualment que des de cim Besiberri Sud.
Els varis corriols que trobem al tram tarter es deuen a que cadascú tria l'accés que creu més adient per superar el pedregar, però pugis per on pugis té la mateixa dificultat, sí que és recomanable baixar un centenar de metres després de Comaloforno per fer Besiberri, resulta més ràpid i accesible doncs el pas per aresta és molt més difícil, lent i amb molta exposició,la baixada des de Besiberri per collet d'Abellers resulta més còmode però sempre amb força cura en relliscar, és pràcticament tot el camí de tornada tant lent com el de pujada (cal seguir fites).
Tot el camí des de l'inici fins Estany de Gémena de Baix és molt clar e inequívoc, està molt fressat, ben senyalitzat i fitat, a partir de l'Estany tot són fites sobre rocs doncs és tot pedregar sense camí definit, cal anar-les seguin per travessar les rocalles per el millor lloc, el gps ajuda molt però cal tenir en compte que hi ha molts rebots de senyal.
Repeteixo, molt exigent però molt maca ruta, potser si es fa en dos etapes pot resultar menys feixuga, això depèn sempre del nivell de cadascú, el nostre track és d'una tirada i només parant l'imprescindible, la cobertura mòbil és acceptable, no recomanaria fer-la amb menors.
Salut i montanya.

Vistes.

Albada i tram planer.
slika

Cim Tossal dels Soldats a la vista.

Estany de Gémena de Baix.

Al centre Bessiberri Sud, a la dreta el Comaloforno, a esquerra el Tossal dels Soldats o Punta Senyalada.
slika

Estany de Gémena de Baix des de l'altre banda.

Senyalització vertical.

Estany de Gémena de Dalt.

slika

Senyalització vertical i vistes.

Inici tram tarter.

Canal/tartera.

Seguim per canal.

Final tram de canal.

Avantcim a carena.

Vistes des de carena.

Primera foto: Besiberris Sud i Nord sobre Circ de Besiberris. Segona foto: Estanyet de Comaloforno i carena a dreta. Tercera foto: vista enrrera, Estanys Gelats (per sobre de l'estany de Gémena de Dalt).

Cim de Comaloforno.

Cuarta foto : Els Besiberris. Quinta foto: Fita de cim i Circ de Comaloforno.

Placa.

Avantcim de Bessiberri Sud.

Primera foto: vista enrrera per on hem vingut. Segona foto: últim tram per assolir cim (recte amunt per on vagi millor). Tercera foto: vista de Tossal dels Soldats i Colladeta d'Avellaners.

Cim de Besiberri Sud.

Primera foto: Cim Comaloforno dalt a l'esquerra des de Besiberri Sud.

Vistes des de cim Besiberri Sud.

Primera foto: d'esquerra a dreta Estanys Gémena de Baix, de Dalt i Estanys Gelats (color negre). Segona foto : Massís de la Maladeta amb Aneto al centre.

Estanys de Gémena.

Segona foto: de Dalt. Tercera foto: de Baix.

Cavalls.

Cavalls al pla de la barraca.

Camí per fageda.

3 коментар(а)

• Слика од Jac de Mais

Jac de Mais 10.09.2019.

Fantàstica excursió. Felicitats per els dos cims.

• Слика од Joaquim Roig

Joaquim Roig 10.09.2019.

Síiii, i molt exigent!!!, moltes gràcies per la valoració.

• Слика од Josep Font Olive

Josep Font Olive 10.09.2019.

Bona descripció Quim, ruta molt guapa i molt exigent