Вријеме  5 сата 52 минуте

Recorded јул 2015

1,0
1,9

Погледана 2551 пут(a), скинута са сервера 186 пут(a)

близу Discarica d'Inerti, Trentino - Alto Adige (Italia)

Ascensió al refugi de Pisciadù per la ferrada de la Torre Exner.

La Tridentina és, probablement, la més popular de les ferrades dolomítiques. Un recorregut elegant, fàcil aproximació i l’entorn la fan una de les "imprescindibles".
Situada al vessant nord del massís de Sella, entre el Jëuf de Frea (Passo Gardena) i Corvara (Tirol del Sud) ens enfila a l’esvelta Torre Exner, com una escala de cargol, per deixar-nos al peu del refugi de Pisciadù.
Ni llarga ni massa exigent, ens ocuparà una matinal.
Roca excel·lent, ben purgada, gran quantitat de preses i una grau moderat que no deu passar de IV o IV+, ens permet evolucionar durant llargs trams en "lliure", sense ajudar-nos amb la línia de vida. Ideal per a qui vol iniciar-se en el món de l’escalada. El tram més exigent és al final, eludible per un sender.
L’inconvenient és la gran afluència de públic que ens pot obligar a fer-hi llargues cues.
Opcionalment, un cop al refugi, podem ascendir al Pisciadù (1h 50’ anada)
El descens el fem per la Val Setùs, una canal veïna de fort pendent, equipada parcialment amb sirga.
Està dedicada a una unitat de muntanya (els "alpini") de l’exèrcit italià (1). itinerari divertit i 100% recomanable..

Accés
Per la carretera 243 entre el Jëuf de Frea (Passo Gardena) i Corvara, a la dreta d’un tancat revolt a mà esquerra, hi ha una àmplia zona d’aparcament.

Aparcament (1956m)
Rètols indicadors. Anem uns 300 metres a l’esquerra per un sender on localitzem un curt tram equipat (sirga, esglaons,...) que, després de superar un diedre, acaba en un camí que seguim. Aquest tram és més aviat un accés al sender que ve del Passo Gardena, al que ens incorporem per l’esquerra al cap de poc.

Inici de la ferrada (2070m)
A la dreta del salt del riu Pisciadù, als peus de la Torre Exner.

Escapatòria (2345m)
Escometem un tram vertical on hi trobem una escala.
Un flanqueig força exposat ens deixa a la passarel·la.

Passarel·la (2410m)

Refugi Pisciadù-Franco Cavazza (2585m)
A la falda del Pisciadù i el Sas da Lech. Porta el nom d’un militar italià (1).
Seguint el sender 666 marxem vers el NW (ben senyalitzat) i davallem per la Val Setùs, una costeruda canal que té el tram inicial protegit amb passamà. Camí fàcil i evident que ens retorna a l’aparcament.

(1) Tanta parafernàlia militarista em provoca urticària. Oimés tractant-se d’un exèrcit amb clamorosos desastres a la primera i segona guerres mundials, i sense oblidar la seva participació als bombardejos de Barcelona.

Cartografia Ed. Kompas. KOM 617 Cortina D'Ampezzo (1:25000)
Ed. Tabacco. 07 Alta Badia (1:25000)
Documentació Via Ferratas of the Italian Dolomites (vol 1) J.Smith & G. Fletcher. Ed. Cicerone (pàg. 87)
Guia Kompass. Dolomiti 3. Val di Fassa (pàg. 80)

parking

Aparcament

Inici de la ferrada

A la dreta del salt del riu Pisciadù, als peus de la Torre Exner. Comença al tombant entre la cara nord i la llevantina, per anar resseguint aquesta darrera fins entrar –a força alçària- sobre la gorja del riu, al vessant meridional.
Pаскрсница

Escapatòria

Poc més amunt comença el tram més exigent però aquí podem abandonar i continuar per un sender ben senyalitzat que, en amables llaçades, mena al refugi. Escometem un tram vertical on hi trobem una escala. Un flanqueig força exposat ens deixa a la passarel·la.
Мост

Passarel·la

Curta i sòlida, penjada sobre un gran esvoranc, uneix la Torre Exner amb la resta de l’altiplà del Sella. A l’altre banda la ferrada continua uns pocs metres i ens deixa al sender del refugi del que ens en separa poc més de mig quilòmetre.
utočište (refuge)

Refugi 'Pisciadù' F. Cavazza

A la falda del Pisciadù i el Sas da Lech. Porta el nom d’un militar italià (1). Seguint el sender 666 marxem vers el NW (ben senyalitzat) i davallem per la Val Setùs, una costeruda canal que té el tram inicial protegit amb passamà. Camí fàcil i evident que ens retorna a l’aparcament