djomlacar

Recorded април 2017

5,5

близу  Topli Do (Serbia)

Za Toplodolske vodopade su mnogi čuli, ali zbog njihove nepristupačnosti ne odlučuju se da ih i obiđu. Pošto nama avantura nikada ne pada teško, rešismo da protekli vikend, 16. i 17. april 2017. provedemo u lutanju Starom planinom i obilasku pomenutih vodopada. Skretanje sa novog puta u Sopotu ka selu Temska donosi nam iznenađujuće kvalitetan asfaltni put, koji prestaje neposredno pred račvanje. Levi put vodi ka Kalni, desni ka našem odredištu, selu Topli Do. Nekoliko stotina metara posle odvajanja primećujemo prvi vodopad, i to tako što voda dolazi maltene do puta. Jako je lep i preporučujem da odete kroz stene do vrha, nema puno penjanja. Zatim nailazimo na manastir Svetog Đorđa, jako lepo zdanje sa izvorom jako pitke vode. Oko 1 km posle manastira nailazimo na prelep vodopad koji se i sa puta nazire, koji na dnu ima jezerce, idealno za kupanje u letnjim uslovima. Ubrzo posle njega počinje kanjon Temštice, koju lokalni meštani od milošte zovu kanjon Kolorado. Kada ugledate njegove crvene i oštro zasečene strane, biće vam jasno i zašto. Kada prođete kanjon već ste praktično u selu, odakle i počinje trek. Makadam je kvalitetan, može se i nekim terenskim vozilom krenuti. Brzo se stiže do skretanja za Dojkince, to prolazimo i nastavljamo dalje, i posle nekim 3 km od sela nailazimo na skretanje za Piljski vodopad. Tu već počinje kiša koja prerasta u pravi pljusak, ali i pored toga zapažamo da je staza do vodopada kao iz bajke - kroz šumu, preko stena prekrivenih mahovinom. Posle par stotina metara ukazuje se fantastičan prizor Piljskog vodopada, jednog od najvećih u Srbiji. Upoređujemo utiske sa onim što smo videli na snimcima u pripremi avanture i zaključujemo da smo imali sreće sa količinom vode. Što nije ni čudo jer na Staroj Planini ima još snega. A još veća radost je bila kada je ponovo izgrejalo sunce i učinilo prizor joše lepšim. Posle nekih 20 minuta slikanja vraćamo se istim putem do makadama. Tu nailazimo na još jedan vodopad koji pravi Piljska reka. Put je i dalje solidan, mada sada blatnjaviji od kiše. Nailazimo na skretanje za vodopad Vurnje, ostavljamo ga eventualno za povratak ako bude vremena (nije bilo), ali je skretanje označeno pa ko želi može da proba. Nastavljamo dalje, i posle otprilike 1 km preskačući sa kamena na kamen prelazimo reku, što predstavlja i kraj makadama i početak planinarske staze. Reka nam sve vreme pruža neverovatne ambijente. Sledi i skretanje za Krmoljski u Kurtulski, što ostavljamo za posle. Stižemo do malog Čunguljskog vodopada, koji skokovito iz dna skače u vis. Tu odmaramo, opet čekamo da stane kiša i nastavljamo do glavnog Čunguljskog. Na tom mestu meni ispada telefon na kojem beležim trek, ali je markaciju svejedno nemoguće omašiti, samo je pratite i posle par stotina metara je zaista spektakularan vodopad. Njegov pad je celovitiji od Piljskog, ali je uži i ima manje vode. Na povratku srećom nalazim telefon, te nastavljam navigaciju. Put za Krmoljski i Kurtulski vodopad smo našli preko brda, kroz livade i trnje, pa savetujem da se ide tamo gde smo se mi vratili. Krmoljski vodopad je kratak ali relativno širok i jedinstvenog, celovitog pada. Mi smo ga obišli sa desne strane pa kroz šumu išli do Kurtulskog, ali postoji varijanta da se tu odmah ode levo uzbrdo. Kako ko želi. U svakom slučaju, šuma je živopisna, bilo je i sunca u tom trenutku, i u dobrom raspoloženju smo stigli do donjeg dela Kurtulskog vodopada. Lepo jezerce u dnu i pristojna količina vode. Ali da bi se sagledao ceo vodopad savetujem da ispenjete na stenu iznad. To smo uradili, gore napravili pauzu i uživali u pogledu, a zatim krenuli nazad ka selu kako bi stigli pre mraka. U tome smo i uspeli, mada nas je poslednjih 2,3 km sačekao pravi pljusak. No, vredelo je, avantura je zaista bila za pamćenje! Sutra smo krenuli ka Kaluđerskom, ali to je već drugi trek :) sve preporuke,obavezno obići!

2 коментар(а)

• jgranger46 28.05.2017.

Ovaj trek mi treba samo bi želeo da mi pomognete sa objašnjenjem kako da ga preuzmem. Rešio sam da dođem ovog jula u Topli do. Koristim viewranger uspešno a kod wiciloka ne znam preuzeti trek.
    Unapred hvala za objašnjenje.

Vitomir

• Слика од djomlacar

djomlacar 29.05.2017.

Vitomire,bilo da koristite desktop ili telefon postoji dugme Download,kada pritisnete nudi jos opcija.